Bahan Makanan Ini Bisa Jadi Termahal Didunia

Posted by Unknown







Bahan Makanan Ini Bisa Jadi Termahal Didunia
Italian White Alba Truffle US$160.406/kilo
Italian White Alba adalah jenis truffle paling mahal di dunia. Truffle adalah tumbuhan fungi yang tumbuh di bawah tanah dan sangat sukar dikesan. Selain itu, truffle jenis ini sangat mahal kerana aroma dan rasanya yang sangat menakjubkan.

Truffle yang paling berat di dunia seberat 1.51 kg ini dikhabarkan dibeli oleh seorang usahawan asal Hong Kong dan truffle ini telah direkodkan di dalam Guinness World Book of Record

Almas White Caviar US$20.000/kilo
Antara beberapa jenis kaviar di dunia, Almas White Caviar adalah yang termahal. Almas yang diambil daripada perkataan Russia yang bermaksud ‘diamond’ yang merupakan satu jenis makanan sangat mahal kerana kaviar diperoleh daripada satu jenis ikan lautan yang sangat jarang ditemui.

Ikan itu adalah ikan yang berusia 100 tahun jenis albino Sturgeon. Sebagai panduan asas, semakin putih telur ikan (caviar) tersebut, semakin tua ikan tersebut dan semakin tinggi kualitasnya.

Samundari Khazanah US$2.000/kilo
Samundari Khazanah adalah kari paling mahal di dunia. Ia dihasilkan oleh Restoran Bombay Brassiere di London bersempena merayakan kejayaan film Slumdog Millionare.

Kari ini mengandungi bahan-bahan asas termahal dunia termasuk lobster, Devon Crab, White Caviar, 4 abalons, 4 quill eggs, dan juga golden leaf di atasnya.

Matsutake Mushroom US$2.000/kilo
Cendawan matsutake ini sangat mahal kerana ia jarang didapati dan biasanya diperoleh dalam musim gugur di Jepang. Penyebab harganya mahal adalah kerana petani masih belum berhasil menemukan cara membiakkan cendawan ini secara komersial.

Grand Opulence Sundae US$1.000/Kilo
Grand Opulence Sundae adalah nama yang diberikan untuk es krim paling mahal di dunia. Es krim ini dihasilkan bersempena menyambut ulangtahun ke-50 restoran Manhattan Serendipity 3. Es krim ini mengandung lima skup vanilla bean Tahitian yang terbaik di dunia dicampur dengan Madagscar vanilla dan juga golden leaf .

Es krim ini dipenuhi coklat paling mahal di dunia, Amedei Porceleana, dan ditutupi coklat unik Chuao Chocolate.

Kobe Beef US$770/kilo
Kobe Beef diambil daripada jenis lembu Wagyu dalam keluarga lembu Tajima-ushi yang berwarna hitam. Lembu ini dibesarkan dalam peternakan yang sangat ketat dimana hanya rumput terpilih yang diberikan tanpa bahan kima sintetik.

makanan,makanan sehat,makanan penambah darah,makanan diet,makanan untuk ibu hamil,makanan,makanan yang tidak mengandung kalori,makanan rendah kalori,makanan yang mengandung kalori,makanan penambah berat badan,makanan yang mengandung protein


BERIKAN KOMENTAR KAMU TENTANG ARTIKEL INI

susan merah -
ASIKTAU Updated at : 19:30

{ 0 comments... or add one}


Post a Comment